There are 2 other images of this object. This image is in the public domain (free of copyright restrictions), and as such we offer a high-resolution image of it. See our image rights statement.

 

See more objects with the color darkgrey grey dimgrey darkslategrey or see all the colors for this object.

Object Timeline

1920

  • We acquired this object.

2016

2025

  • You found it!

Bound Print, Plan du Lit de Justice, Tenu par le Roy le Aoust 1756. dans la Grande Sale des Gardes au Château de Versailles.

This is a Bound print. It was designed by François Nicolas Martinet and print maker: François Nicolas Martinet and published by Imprimerie de Ballard and from the office of Menus-Plaisirs du Roi. It is dated 1756 and we acquired it in 1920. Its medium is etching and engraving on laid paper. It is a part of the Drawings, Prints, and Graphic Design department.

This object was donated by Advisory Council. It is credited Purchased for the Museum by the Advisory Council.

It is signed

Lettered lower left, in plate: Martinet Invenit; Lettered lower right in plate: Sculpsit

It is inscribed

Printed in plate, upper center : PLAN DU LIT DE JUSTICE / Tenu par le Roy le 21. Aoust 1756. dans la Grande Sale des Gardes au Château de Versailles. ; lower center, left column : C. Le G. Chambellain / Prince de Turrenne. / D. Le G. Ecuyer le C. De Brione / portant l’Epeé de Parment. / E. Les Princes du Sang / F. Les Ducs et Pairs Laiques / G. Les Pairs Ecclesiastiques / H. Les Marechaux de France. / I. Les 4. Capitaines des Gardes du Corps / du Roy, et Le Marquis de Mon-mirel / Commandant des Cent-Suisses de la Garde du Roy. / K. Le Prevôt de Paris tenant un bâton / blanc en sa main sur le petit degré / qui monte au Trône du Roy. / L. Le Chancelier de France sur un siege / à bras. ; lower center, center left column : A. Le Roy / M. Le G. Maître et le Maître des / Ceremonies. / N. Les deux Huissiers Massiers du / Roy à genoux. / O. Les six Herauts d’Armes à genoux. / P. Le Premier President et les Presidents / à Mortiers. / Q. Les Presidents des Enquêtes en / Requêtes. / R. Les Conseillers d’Etat et les Maîtres / des Requêtes / S. M.rs Les Secretaires d’Etat. / T. Les Chevaliers de lOrdres. ; lower center, center right column : B. M. Le Dauphin / V. Les Gouverneurs des Provinces / X. Les Lieutenants des Provinces / Y. Les Conseillers de la G. Chambre / Z. Le Greffier en Chef et les principaux / Commis de la G. Chambre avec deux petits bureaux de vent eux. / &. Les Secretaires de la Cour en les / Conseillers d’Honneurs. / AA. Le G. Prevôt de l’Hôtel et les / Officiers du Roy / BB. Le Premier Huissier de la B. Chamb. / CC. Les Conseillers des Enquêtes en / Requêtes. / DD. Les Gens du Roy ; lower center, right column : 1. Les Six Gardes / de la Manches avec leur / Cotte d’Armes et Pertuisanne. / 2. Le G. Major des Gardes du Roy. / 3. Les Gardes du Roy le Mousqueton sur / l’epaule. / 4. Porte d’entrée du Roy / 5. L’Anterne pour la Reine M. La Dauphine / et Mesdames. / 6. Gradins pour le Public. / 7. Banc pour les Inspecteurs des Menus et pour / les Garçons du Garde-meuble du Roy de Service / 8. Pour le public. / 9. Degré qui conduit à la place des Pairs / Laiques. / 10. Degré qui conduit a la place des Pairs / Ecclesiastiques.

Cite this object as

Bound Print, Plan du Lit de Justice, Tenu par le Roy le Aoust 1756. dans la Grande Sale des Gardes au Château de Versailles.; Designed by François Nicolas Martinet (French, 1739 - after 1796); Office of Menus-Plaisirs du Roi; Published by Imprimerie de Ballard; France; etching and engraving on laid paper; Purchased for the Museum by the Advisory Council; 1921-6-205-12

This image is in the public domain (free of copyright restrictions). You can copy, modify, and distribute this work without contacting the Smithsonian. For more information, visit the Smithsonian’s Terms of Use page.

If you would like to cite this object in a Wikipedia article please use the following template:

<ref name=CH>{{cite web |url=https://www-4.collection.cooperhewitt.org/objects/18221203/ |title=Bound Print, Plan du Lit de Justice, Tenu par le Roy le Aoust 1756. dans la Grande Sale des Gardes au Château de Versailles. |author=Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum |accessdate=10 March 2025 |publisher=Smithsonian Institution}}</ref>